John Carpenter: „Amíg pénz van benne, nem számítok rá, hogy véget ér”

  • Szabó Ádám
  • 2019. augusztus 30.

Mikrofilm

Abban biztosak lehetünk, hogy e sorozat mindent és mindenkit túlél.

A Halloween a tavalyi év egyik meglepő siker sztorija volt: a sorozat kilencedik(!!!) epizódja mindössze 10 millió dollárból készült, ehhez képest csak Amerikában közel 160 millió dollárt hozott, amihez a világ többi része egy további százast tett hozzá.

Ám ami még ennél is meglepőbb, hogy a kritikusok is szerették, a ’78-as eredeti óta ez volt az első rész, ami főleg pozitív kritikákat kapott; részben azért is, mert közvetlenül az eredeti sztorit folytatta, a kettő közötti számtalan borzalmas folytatást ignorálva.

A filmet az Ananász expressz és a Joe direktora, David Gordon Green rendezte, aki a siker hatására azonnal szabad kezet kapott még két folytatás elkészítéséhez: a Halloween Kills 2020-ban, a Halloween Ends egy évvel később kerül majd mozikba, természetesen Halloween idején.

Mindezekről megkérdezték a sorozat mögött álló rendezőlegendát, John Carpentert is, aki keresetlen őszinteséggel válaszolt: „Amíg pénz van benne, nem számítok rá, hogy véget ér”. Mint Carpenter elmondta, Jason Blum producer győzte meg arról, hogy ne csak üldögéljen az oldalvonalnál és rinyáljon, hanem emelje fel a fenekét, és segítsen is a filmek elkészültében. „Ezt korában soha senki nem kérte tőlem” – vallotta be Carpenter, miért tért vissza saját sorozatához.

Nemcsak produceri kreditet kapott

ugyanis, hanem fiával, Cody Carpenterrel ők feleltek a 2018-as film zenéjéért is. A rendező még az első epizód után szállt ki a sorozatból – egy darabig úgy volt, ő rendezi az 1998-as hetedik epizódot, a Halloween H20: Húsz év múlvát, ahol a 2018-as filmhez hasonlóan Jamie Lee Curtis is visszatért főszereplőként.

Az eredeti, Carpenter-féle Halloween:

Végül azért nem vállalta, mert nem kapta meg a 10 millió dolláros fizetést, amihez már csak azért is ragaszkodott, mert véleménye szerint az első epizód producere kizsigerelte őt, és a film sikeréből alig jutott neki valami. Utólag biztos nem bánja, hogy végül távol maradt: a H20 hatalmasat bukott.

A 2018-as Halloweennal azonban Carpenter nagyon is elégedett, és arra buzdít mindenkit, nézzék meg a további két folytatást is, ami nemcsak a Michael Myers–Laurie Strode sztori végére tesz pontot, de David Lee Gordon pályafutására is. Abban azonban biztosak lehetünk, hogy a sorozat mindent és mindenkit túlélve folytatódni fog.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.